Arbeid på Hovedbanen i 2025
Det skal utføres omfattende vedlikehold og fornyelse på Hovedbanen også i 2025. Den viktige strekningen mellom Oslo S og Eidsvoll skal utbedres og styrkes, slik at vi får færre feil og stopp i trafikken, samtidig som vi legger til rette for nye lokaltog.
- Hovedbanen
- Vedlikeholdsarbeid
- Utbyggingsprosjekt

Foto: Sebastian Bjerkvik, Bane NOR
Hva skal vi gjøre?
- Fra 5. juli til 28. juli
- Fra 20. september til 22. september
- Fra 2. oktober til 6. oktober
- Fra 18. oktober til 20. oktober
Fornyelse av kontaktledning

Slik ser det ut når vi jobber med fornyelse av kjøreledning. Foto: Jarle Melby, Bane NOR
Fornyelse av spor og pukk
Fornyelse av spor og sporveksler på Lørenskog og Grorud
På Lørenskog skal deler av sporet fornyes i tillegg til at en god del av sporvekslene skal byttes, mens på Grorud vil det utføres sporarbeider på sørsiden av stasjonen og mellom Grorud og Nyland. Det vil utføres noe sporarbeider på Lørenskog i stengingen i juli, men arbeidene er i hovedsak planlagt utført i løpet av de togfrie periodene i september og oktober. Det vil også utføres noe arbeider på netter i periodene før og etter stengingene.
Følgende arbeider er planlagt i den togfrie perioden fra 5. til 28. juli
Fornyelse av kontaktledning Etterstad-Bryn
Fornyelse av spor og pukk Brobekk-Aker og Grorud-Lørenskog
- Det ene sporet på strekningen Grorud – Lørenskog (mesteparten av arbeidene vil utføres i perioden 5. – 14. juli)
- Begge spor på strekningen Brobekk – Aker
Fornyelse av ballast og andre jernbanetekniske arbeider på Grorud
Fornyelse av spor på Lørenskog
Sporarbeider på Strømmen
Fornyelse av spor i Sagdalen
Vegetasjonsrydding
I perioden 5. – 28. juli utfører Mesta AS vegetasjonsrydding langs Hovedbanen. Arbeidet starter på strekningen Grorud–Lillestrøm, og fortsetter deretter mellom Grorud og Oslo S. På hver av delstrekningene, vil arbeidet ha en antatt varighet på 8-10 dager.
Ryddingen vil foregå på dagtid (07.00-19.00), og det benyttes blant annet elektrisk utstyr som støyer mindre enn tradisjonelle motorsager. Så langt det er praktisk mulig, vil entreprenøren tilrettelegge arbeidet slik at færrest mulig blir berørt av støyende arbeid i helgene.
Hvorfor rydder vi vegetasjon?
Rydding av vegetasjon, er nødvendig blant annet for å sikre at lokomotivførerne har god sikt til signaler og skilt langs jernbanen. Fjerning av busker og kratt, bidrar også til å redusere risikoen for dyrepåkjørsler.