Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen nærmer seg ferdigstillelse
Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen går nå inn i sluttfasen. I løpet av sommeren og høsten vil vi nå en rekke viktig milepæler.
- Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen
- Prosjektnyheter
- Nyheter og aktuelt
Publisert: 4. juli 2025 klokken 09:58

NRC som arbeider med kontaktledningstråd på Meråkerbanen. Foto: Bane NOR

Med unntak av en strekning mellom Gudå og Flornes, er det ferdig anlegg på store deler av Meråkerbanen. Her ser vi ferdig anlegg i sin helhet på Kopperå stasjon i Meråker. Foto: Bane NOR

Bane NORs entreprenør NRC strekker tråd til det nye kontaktledningsanlegget. Her befinner de seg i Hegra og beveger seg vestover mot Eidum. Foto: Bane NOR
– Vi er svært glade for å kunne melde at prosjektet går inn i sluttspurten. Dette markerer et viktig skritt mot en mer moderne og miljøvennlig jernbaneinfrastruktur i Midt-Norge, sier prosjektsjef for elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen, John Petter Reklev.
I løpet av juli vil det elektriske anlegget være så godt som ferdig. Alle ledninger skal da være strukket og montert, med unntak av et par bufferstrekninger som ferdigstilles i august.
Kvalitetssikring og sluttkontroll
Arbeidet på Meråkerbanen har vært utfordrende, både på grunn av værforhold og bratt sideterreng. Tidligere i vår ble banen stengt på grunn av flere skred etter kraftig snøsmelting, som førte til stans i arbeidet mellom Flornes og Gudå.
– Det er også på denne strekningen mest arbeid gjenstår. Men dette blir vi ferdige med i løpet av august, opplyser Reklev.
Den 1. og 2. juli ble det utført kontroll på delstrekningen mellom Gudå og Kopperå. Vi setter i gang sluttkontroll på hele anlegget i perioden mellom august og oktober.
– Det er mye som skjer i kulissene fremover. Vi er inne i en kritisk fase der alt skal testes og kvalitetssikres før vi kan sette strøm på hele anlegget. Selv om dette ikke er så synlig for publikum, er det en omfattende jobb, forteller Reklev.
Prøvedrift i september
Allerede fra 1. september vil SJ Norge teste elektrisk drift fra Trondheim S til Hell. Dette er et viktig steg i overgangen fra diesel til elektrisk drift, og SJ har vist stor vilje til å bidra i testfasen.
– Det er veldig positivt at SJ Norge ønsker å bidra til å teste anlegget grundig før vi går over i ordinær drift. Går alt etter planen, vil det kunne gå elektriske tog både på Meråkerbanen og Trønderbanen fra midten av desember 2025, sier Reklev.
Publisert: 4. juli 2025 klokken 09:58