Vurderer midlertidig knuseverk på Carlberg
Som et miljøtiltak vurderer Bane NORs entreprenør MossIA etablere et midlertidig knuseverk for stein ved Carlberg.
Publisert: 14. mai 2025 klokken 06:37

Det er på grusplassen til høyre i bildet at MossIA vurderer å etablere et midlertidig knuseverk (dronefoto 14. mai 2025). Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.
Det er ikke avklart om knuseverket vil bli etablert eller tatt i bruk. Bane NOR melder likevel tiltaket til statsforvalteren, slik at entreprenøren har mulighet til å sette det opp – og benytte det - i løpet av tidsrommet juni 2025 til mai 2026.
Dersom knuseverket tas i bruk, antas det at aktuell driftsperiode blir fra august til november i år.
Gjenbruk
Hensikten med å etablere et midlertidig knuseverk er å kunne gjenbruke stein fra Carlbergtunnelen til tilbakefylling av terreng ved jernbanekulverten. Steinmasser fra tunnelen er i utgangspunktet i for store fraksjoner til å brukes til tilbakefylling. For å bruke brukes, må steinen knuses til mindre deler.
Ved å gjenbruke tunnelstein slipper man å frakte denne til et annet mottak, for så å hente inn nye masser. Dermed reduseres antallet steintransporter med lastebil betraktelig. Vinneren er først og fremst miljøet.
Drift ved behov
Dersom det etableres, vil knuseverket ikke være i drift kontinuerlig, men ved behov. Det skal kun driftes på dagtid mandag til fredag, og innenfor tidsrommet 07 til 16.
Selv om det søkes om å knuse inntil 2500 tonn i døgnet, er det totale omfanget beregnet til cirka 65 000 tonn.
Støyberegninger
Det er gjort egne støyberegninger for knuseverket, og disse viser at ingen nabobygninger blir utsatt for støy over grenseverdier. MossIA planlegger likevel å lage en støyskjerm (jordvoll) mot Ekholt.
Entreprenøren vil iverksette tiltak for å redusere støvdannelse, blant annet vanningsanlegg. Vannet som brukes vil pumpes til et eget vannrenseanlegg for håndtering av overflatevann.
Bane NOR har orientert Ekholt og Dilling velforening og grunneier om den mulige etableringen.
Spørsmål om knuseverket kan rettes til Bane NORs nabokontakt.
Publisert: 14. mai 2025 klokken 06:37